Thursday, October 23, 2008

SELAMAT HARI LAHIR MAK

"selamat hari jadi mak yg ke 44,moga panjang umor,dimurahkan rezeki dan dikurniakan kesihatan yang baik"itu lah ucapan pertama aku sebaik shj pggln ku di angkat.xdpt aku nak wish bila masuknya 12tgh mlm waktu malaysia sbb aku tau time cmtu mak aku dah tidoq.so aku call la kul 12.30mlm waktu mesir ni.time aku call mak,aku dh agak apa mak aku wat time tu.cucuk satey utk org tempah.mcm tu la rutin harian mak aku pagi2..ksian sungguh aku rasa.agaknya xde istilah penat kot pada mak aku ni.dgq suara mak pg2 rasa hiba la plak..tp aku kwl kan suara ku.aku xnk mak aku jugak turut hiba.semoga apa yang mak buat diredhai allah s.w.t hendaknya.dah 44tahun dh umur mak aku.dan 24thn jugak la mak aku telah membesarkan aku.mak aku lahirkan aku ms tu umur mak aku 20thn.muda x?hehe...biasala kawin muda kan.."klu mak kawin muda bleh xkan anak nk kwin muda xleh"sengaja aku berseloroh ngn mak aku cmtu di talian td...ketawa ja mak aku dgr aku ckp cmtu.maafkan abg sbb xdpt nk bg hadiah apa2 kat mak.tggu la nnti abg blk..insyaallah ada hadiah.hehe...lani hanya doa tuk kesejahteraan mak je la yg dpt abg berikan.apa2 pon mak,i luv u so much...

Thursday, October 16, 2008

aku & kereta mini




sekadar hiasan
kereta mini?ermm..korg mesti tau kan cmne rupa keta mini ni.aku mmg minat sgt cuma nya aku xde la nk excited sgt nk habaq2 kat org.haha..aku lebih excited ngn keta mini ni pas aku tgk i'm not single.keta farid kamil tu.ala,citer lakonan farid kamil ngn awek cun yg korg minat tu..lisa suriani kan nm nya..tp mmg cun pon..hehe...aku mmg idam kan keta mini ni..tggu la nnti ada rezeki lebih aku nk bli keta mini.nk pusing2 satu msia...elok2 smpi umh aku blk...luruh abih enjin2..haha.aku tau ramai diluar sna yg minat keta mini ni..sapa2 yg ada tu...simpan la kat aku erk..nnti aku blk msia..aku bli..haha...xtau la brapa riban harga keta mini ni wat ms laa...harap2 sgt dpt bli keta mini ni..klu xde rezeki nk wat cmne





sekadar hiasan
sapa2 yg ada site tuk keta mini ni..leh os kat blog aku ni ka..xpon ym aku ka...leh tumpang sekaki ngn geng2 yg ada keta mini tu..hehe...tumpang tgk je la..haha....k la geng,xtau apa nk merapu dh ni.ada pape nnti pasai keta mini yg menjadi idaman aku ni aku post lain..huhu..have a nice day...papai..

Wednesday, October 15, 2008

oh ibu!!

Oh! Ibu
Kau disiram bayu pagi
Kehilangan terasa kini
Dan kesepian

Dan aku
Bagai purnama gerhana
Di ibarat lautan kering
Tiada tempat ku layarkan

mungkin korg pon dh tau kan ni lirik lagu apa.pandai2 la korg agak kan..hehe..IBU?em...korg pggl apa?klu aku mmg pggl mak...nth kenapa aku terpanggil2 utk menulis apa yg aku ingin luahkan mengenai ibu atau mak atau umi atau pape je la yg seangkatan dgnnya.selalunya la kan org kata klu anak laki ni lebih rapat dgn mak,n anak pompuan lebih rapat ngn ayah.nth la,tp bg aku,aku rapat kedua2nya..
ms kecik2 siyes mmg aku salu lawan ckp mak..tipu mak..kdg2 tu amik duit mak...jahatnya aku..bila aku dh semakin dewasa aku rasakan yg aku byk melakukan kesalahan kat mak aku.aku berazam dah dlm diri ni nk balas blk segala jasa2 ibu dan ayah aku.bila dh dok jauh2 cmni..perasaan cmni mmg akan terasa.mcm2 benda akan bermain dlm kepala.rindu yg sgt2 mendalam nak rasa mskn mak,nk tgk muka mak.
walaupon aku dh biasa hidup jauh dari fmly sejak kecil lagi..tp kita sbg anak,nak x nak mesti nk merasai belaian kasih syg dr seorg ibu.silap aku jgk,ms dok malaysia dulu xnk mnja2 dgn mak..bila dh dok sini mula la rindu2 la apa la..huhu...aku igt lagi,pg raya aku talipon mak aku,beraya dgn fmly la katakan.sebelum letak tepon aku ckp lagi ngn mak aku.terasa la sedih nya.tp sbg anak aku xnk la tunjukkan yg aku rs sedih.jauh di sudut hati mak aku,mmg dia xdpt menanggung kerinduan kat aku.mn tak nya,3 kali raya beb..xtgk anak sulung dia ni.huhu..dlm sedar xsedar bersembang,last aku nk letak talipon,aku dgr mak aku menangis..aduh..mmg aku turut rs sedih sgt2 la..
dah lu dulu aku bg mak aku nagis gara2 perangai aku.perangai buruk aku la..aku ni klu bleh xnk bg mak n abah aku nangis.biarla depa nangis melihat aku berjaya.leh ke cmtu?hehe...
mak....jaga diri n kesihatan baik2 k..jgn buat keje teruk2 lak..rindu nya aku kat mak aku..teringin aku nak peluk cium mak aku.biarlah adik2 aku nk kata aku poyo ka apa ka..jnji aku dpt buat mcm tu..hehe...kepada kwn2 yg baca ni aku igt kan kat diri aku n korg,sementara mak ayah korg ada depan mata,hargai la btul2...sayangi la mereka lebih dr korg sayangi awek/pkwe korg.tunaikan segala apa yg mereka nak..awek ke bini ke xde,bleh cari lain yob.mak ayah xde...nak cari mana?fikir2 kan la...

Tuesday, October 14, 2008

rindunya pada TorrentMalaya

TorrentMalaya!!!...waaaaaaaaaa..rindunya aku pada tm.kemana pergi nya tm ni?bila nk beroperasi mcm biasa...aduh...tm la tempat aku salu lepak2 n sembang2 ngn kengkawan di alam maya.boring nya nk surf tnet tanpa TM...aduh...harap2 sysop dpt fix kan tm secepat yg mungkin.tm la tempat aku celik it.sebelum ni mmg buta it la..bila aku mula join dunia penorenan ni aku dpt la serba sikit ilmu ttg it ni..disamping aku bljr dlm bidang sekarang ni,disamping tu aku dpt la jgk ilmu ttg komputer ni..org kata buy 1 get 1 free...haha....aku rindu kan kwn2 tm yg salu suka duka di alam maya...hope dpt jumpa di alam nyata suatu hari nnti...insyaallah..tenkiu kepada rakan2 yg join torrentmalaya n sudi menolong aku ketika mana aku masih xtau apa2 pasai internet ni..tenkiu so much..kat bwh ni aku ada simpan lagi screenshot ms tm masih dlm operasi.tuk sapa2 yg rindu kan tm tu,leh la tgk kan screenshot yg msih ada dlm simpanan aku.huhu..tenkiu sudi bc apa yg aku meraban ni..kuikui.



Jika Aku Jatuh Cinta


Artikel ni aku jumpa dlm simpanan aku.tgh belek2 pc aku terpandang artikel ni.kita sebagai manusia sering kali melebihkan cinta terhadap manusia melebihi cinta kepada YANG MAHA ESA.kenapa perkara mcm ni selalu terjadi yek?kat sini aku ingin share apa maknanya JIKA AKU JATUH CINTA.
CINTA. Sebuah kata singkat yang memiliki makna luas. Walaupun belum teridentifikasi secara pasti, namun eksistensi cinta diakui oleh semua orang.
Al-Ghazali mengatakan cinta itu ibarat sebatang kayu yang baik.
Akarnya tetap di bumi, cabangya di langit dan buahnya lahir batin, lidah dan anggota-anggota badan. Ditujukan oleh pengaruh-pengaruh yang muncul dari cinta itu dalam hati dan anggota badan, seperti ditujukkanya asap dalam api dan ditunjukkanya buah dan pohon.
Cinta sejati hanyalah pada Rabbul Izzati. Cinta yang takkan bertempuk sebelah tangan. Namun Allah tidak egois mendominasi cinta hamba-Nya. Dia berikan kita cinta kepada anak, istri, suami, orang tua, kaum muslimin. Tapi cinta itu tentu porsinya tidak melebihi cinta kita pada Allah, karena Allah mengatakan,
"Katakanlah! 'Jika bapak-bapakmu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, istri-istrimu, kaum keluargamu, harta-benda yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khawatiri akan merugi dan rumah tangga yang kamu senangi (manakala itu semua) lebih kamu cintai dari pada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah keputusan-Nya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasik."
Prestasi kepahlawanan para pejuang tidak terlepas dari pengaruh cintanya seorang pemuda kepada pemudi. Umar bin Abdul Aziz berhasil memenangkan pertarungan cinta sucinya kepada Allah dari pada cinta tidak bertuannya kepada seorang gadis. Tidak ada yang salah pada cinta. Berusahalah menempatkannya pada tempat, waktu dan sisi yang tepat.
Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu
Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta semu.
Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling
pada hati-Mu.Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang
merindui syahid di jalan-Mu.Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.
Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu
melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.
Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.
Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.
Ya Allah Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu, telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu. Kokohkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya. Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tiada pernah pudar. Lapangkanlah dada-dada kami dengna limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu.Cinta yang agung hanya cinta pada YANG ESA.

Monday, October 13, 2008

anis & aini



2 org budak kecik yg aku rindu sgt2 nk jumpa.cukup manja dgn ku...nth mcm mn la rupa mereka la ni.dh 3 kali raya dh aku beraya tanpa mereka.dgr dr ibu mereka si aini ni dh makin tembam.xtau la cmna kan.tp mcm mn pon depa aku tetap rindu kat depa ni.harap aku blk nnti xde la depa nk segan2 ngn aku.huhu...

DOA NABI YUNUS DALAM PERUT IKAN PAUS





Tasbih Nabi Allah Yunus ketika di dalam perut ikan Nun.

Ibnu sunni meriwayatkan : Rasulallah s.a.w telah menerangkan bahawa
barangsiapa yang membaca kalimah ini, orang itu akan dilapangkan ALLAH
dari segala kesempitan. Kalimah itu ialah doa yang diucapkan oleh nabi
Allah Yunus ketika di dalam perut ikan Nun. Iaitu :
(La ilaha illa anta. Subhanaka inni kuntu minaz zolimin)
Ertinya :"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau,
ya Allah.
Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim."
SURAH AL-ANBIYAK(21) :87

Menurut riwayat, nabi Allah Yunus telah dicampakkan ke laut setelah diundi beberapa kali, tatkala kapal yang dinaiki oleh baginda hampir karam. Allah memerintahkan kepada ikan Nun untuk menelannya. Keadaan di dalam perut ikan Nun itu sungguh tidak selesa dan baginda berharap agar Allah mengeluarkan baginda dari perut ikan tersebut. Allah telah mengilhamkan Nabi Allah Yunus untuk membaca doa tersebut. Dan apabila Nabi Allah Yunus membaca doa tersebut, baginda terasa lapang dan tenang. Akhirnya Nabi Allah Yunus terselamat apabila dimuntahkan kembali oleh ikan Nun dan baginda terdampar di tepi pantai serta diselamatkan oleh orang lain. Jadi, jikalau kita rasa susah hati dan menghadapi kesusahan serta kepayahan, maka bacalah doa ini. Disamping itu kita jangan lupa berdoa dan mengharapkan pertolongan Allah. Zikir ini juga dapat mengukuhkan iman dan menimbulkan keinsafan di dalam diri kita. Tatkala kita membacanya patut kita hayati sungguh-sungguh bahawa kita telah menzalimi diri kita. Oleh itu kita bertaubat daripada segala dosa, samada kecil atau besar, yang disedari atau tidak, terhadap manusia atau dosa terhadap Allah. Mudah mudahan Allah mengampunkan segala dosa kita dan melapangkan segala kesempitan kita.

*sumber dari darulbayan.
*sekadar gmbr hiasan

beraya di mesir





alooooooo....
ni kali ke 3 aku beraya di bumi mesir ni.perasaan sayu n hiba tu dah kurang berbanding kali pertama aku beraya di mesir.harap2 kali ke 4 aku beraya di malaysia la.xsbr2 nk beraya di malaysia.

raya kali ni bg aku best la jgk.nk kata meriah sgt tu x la...biasa2 ja...tp yg bestnya aku dpt wat satey n mkn pagi raya tu...buat ngn kwn2...terasa la jgk suasana raya tu walau pon xdak adik beradik di sekeliling..baju raya?haha...selama aku beraya di mesir ni,aku xde istilah baju raya.bj raya yg aku bawa dr malaysia ms thn 1st tu..bj tu la aku pakai raya baru2 ni..hehe...jnji cntik mata memandang dah la...

ermm..pas mkn pg raya tu...aku memulakan aktiviti yg sememangnya dah lama aku target.aktiviti apa?haaa..apa lagi..tido laaaa....dh semalam aku xtido..org kata malam raya kan,xbes la tido.hehe...petang raya tu aku menidurkan diri ku puas2...mmg kenangan beraya di bumi mesir ni xkan dpt di malaysia..boleh kata seronok n tak...yg seronok nya dpt tido puas2 pg raya.yg xseronoknya,paham2 la kan...beraya jauh dr fmly tersayang...hehe....

my life


kehidupan ku diperantauan

Monday october 13 2208
malam ni malam 1st aku mula godek2 blog ni smbil melayan radio.selama aku bergelumang dgn internet ni,ni 1st aku ada blog sendiri.bleh di katakan blog la kan.hari ni aku xkuar mana2..mls..nak ngulang pon xde mood...huhu..

aku dh masuk thn 3 dah.al-quran xigt byk lagi.risau btul aku.erm..nak tau ttg diri aku?aku ni xde la apa yg menarik pon nk tau.juz aku ni anak sulung dr 3...dulu cita2 aku nak jd akauntan tp ats sebab2 yg xdpt dielakkan..aku masuk maahad tahfiz penang 3 thn.lulus di sana,aku mai sini..merantau di bumi anbiyak.disebabkan aku dh biasa hidup jauh ngn fmly so aku xde mslh sgt la berjauhan ngn fmly.cumanya,rindu ku terhadap fmly masih membuak2..hope aku dpt jumpa mereka thn depan insyaallah..

4.9.2008 yg lepas genap diri ku 23 tahun dan raya br2 ni genap la 3 kali aku beraya di perantauan.sedih tu mmg la tp tu semua aku tolak tepi.nak x nak kena hadapi tu suma...nnti nk blk malaysia jgk.bukan nya xleh jumpa fmly kan.selama hampir 3thn aku disini aku dpt rasakan apa kah itu hidup diperantaun jauh dr keluarga.aku dpt rasa kan nikmat bersahabat.ms kat msia dulu xde la aku rs mcm la ni..sini kwn tu la mak,kwn tu la ayah kita..susah sng kwn2 la yg tlg kita...aku bersyukur dpt kwn2 yg selalu mengambil berat ttg diri ku.